Tuesday, May 20, 2008

''Salam Perpisahan''


Teman…
tika aku menulis di waktu ini,
aku ditemani oleh unggas dan cengkerik menyayukan
diselang-seli pula dengan
dengkuran rakus
manusia di alam mimpi,
tapi entah mengapa,
aku sukar melelapkan mata
biar pun kuyu dan layu
sesungguhnya aku tidak dapat beradu
kerana asyik teringatkan dirimu.

Teman…
Dulu, aku tidak tahu nilai persahabatan
apatah lagi untuk menghargainya.
Kini, di saat segalanya akan berakhir
baru aku mengerti,
betapa perlunya seorang teman
aku perlukan kahadiranmu walauseketika
buat menemani perjalanan usia
sebelum ajal menggamit tiba.

Teman…
namun aku tetap terkilan,
pertemuan yang sesingkat ini
pasti dihakis oleh bahang perpisahan.
Tetapi apakan daya,
setiap yang bermula pasti berakhir
setiap yang bertemu pasti akan berpisah.
Itulah hakikat kehidupan,
yang harus kita terima.
Walauapa pun, kenangan akan tetap bersemadi
di hati seorang teman…
Salam perpisahan…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...