Friday, July 12, 2024

Kesederhanaan dalam Pemakanan

Assalamu'alaikum.. moshi.. moshi.. genki desu ka? Hmm.. topik hari ni berkenaan pemakanan.. sebenarnya dah lama saya mengalami masalah gatal-gatal kulit.. nak kata eczema macam bukan.. tapi doktor pertama diagnose bahawa itu hanya lah sakit kurap bukan psoriasis atau eczema.. tapi masalahnya, gatal2 tu akan datang bila saya tersilap makan.. tapi, doktor tu kata kalau sakit kurap bukan disebabkan makanan.. 

Dah hampir 3 kali saya jumpa doktor tu.. still tak sembuh2.. kejap ada gatal.. kejap takde.. dia ada nak refer saya ke doktor kulit yang lain, tapi saya kata takpe la.. kita wait n see... saya bagitau doktor tu, kalau sakit saya datang lagi, nnt saya sendiri pergi jumpa doktor pakar kulit.. pastu lepas seminggu, sakit gatal2 tu datang balik.. korang rasa saya pergi jumpa doktor tak? hahahahaha... sudah semestinya saya yang malas nak jumpa doktor ni, memang tak pergi la jumpa doktor.. sebab kalau pergi pun, diorang akan bagi ubat dadah untuk makan.. ubat yang sama.. pastu nanti gatal balik.. ubat tu untuk rawat symptom sahaja bukan untuk sembuhkan penyakit.. nanti berenti ubat, datang balik sakit tu.. 

So, cara atasinya adalah dengan saya kawal pemakanan saya.. sebab selalunya masalah kulit ni terjadi adalah disebabkan usus yang tak sihat.. so, saya start makan probiotics plus prebiotics.. Antara produk yang saya dah consume adalah Just Thrive Probiotic, GKB Lactobacillus Rhamnosus Plus, Vofina, dan Phytotics Yellow.. 

 

Mula2 saya try la produk Just Thrive (Probiotic & Antioxidant) ni.. Diorang kata okay untuk masalah kulit, so kita try la.. So, saya start consume produk ni pada bulan Disember 2023.. Time ni memang dah kronik gatal2 kulit saya.. So, saya beli dari Shopee sebab dekat Tiktok takde jual.. Harga dia cuba teka berapa? Sebotol untuk 1 bulan penggunaan adalah RM350.. Hahahaha.. Mahai naww!! Time tu, saya ingat memang macam tu harga dia.. Saya makan untuk tempoh sebulan je la.. Nak kata ada kesan ketara tu mcm takde je.. Mungkin sebab saya baru sebulan consume kut.. Cuma ada la nampak kesan sikit.. Tapi, kalau untuk nak beli lagi, memang tak la.. tersangat T20 ni.. hahaha.. saya rakyat marhaen tak mampu untuk teruskan.. kita pilih yang lain..

GKB Lactobacillus Rhamnosus Plus

Then, saya search lagi pasal probiotics plus prebiotics ni.. Then, saya diperkenalkan dengan GKB Lactobacillus Rhamnosus Plus ni.. Sebenarnya diorang ada jual kotak biru dan kotak pink.. Yang kotak biru khas untuk probiotic dan masalah usus dan pencernaan.. manakala yang pink khas untuk probiotic, masalah kulit dan masalah perempuan sekali.. Harga untuk kotak biru (RM70) murah sikit la dari kotak pink (RM128).. 1 kotak tu untuk 1 bulan penggunaan.. 

Yang Rhamnosus ni saya dah consume sampai 5 kotak dah.. Kiranya 5 bulan la saya consume ni.. Saya start consume dari bulan Januari tahun ni (2024) sampai bulan Mei.. Sedap sangat sebab kita kemam2 je.. Tak perlu nak telan or campur dengan air.. Memang ada nampak kesan dia.. Rasa gatal2 kulit tu kurang sikit.. Masalah perempuan pun dah berkurangan.. Tapi harga dia mahal jugak la.. Selalunya saya beli time diorang buat live Tiktok untuk dapat harga offer.. Saya dapat harga RM108 (1 kotak).. Kadang tu saya beli 2 kotak terus sebab dapat less lagi (RM90 sekotak)..


Then, saya dapat tau ada produk baru iaitu Vofina.. Okay ke produk ni? Produk ni dari Singapore.. So, dalam bulan Jun tahun ni (2024) saya try la Vofina ni sebab orang cakap okay.. Vofina ni lagi mahal dari GKB Rhamnosus tu.. Harga dia dalam RM145 (1 kotak).. Tapi, Vofina macam tak best je.. Of course la kena telan.. hahahaha.. bukan kemam2 lagi dah.. So, Vofina tu saya habiskan 1 kotak tu je la.. pastu tak beli dah.. dah la mahal.. hehehe.. kita cari yang lain la..


Then, saya bertukar ke Phytotics Yellow.. Review pun ramai kata okay.. Ada yang kata lagi okay dari Vofina.. So, kita try la.. So far, Phytotics Yellow ni ada nampak kesan dia.. kurang dah gatal2 pada kulit dan kurang peyut buncit.. hahahaha.. itu yang paling penting.. [^o^]

Disamping saya consume probiotics ni, saya kurangkan juga segala makanan yang menyebabkan gatal2 seperti makanan yang berasaskan gandum seperti roti (my feveret), maggi (last makan tahun lepas), pastri, kek, biskut, kuih-muih dan makanan yang tinggi gula seperti coklat, ais-krim, gula-gula, segala jenis sos dan kicap, minuman manis seperti kordial, jus, ice-blended, segala produk tenusu pun saya cuba elak, seperti keju, susu.. kalau teringin sangat nak minum kopi, saya akan order minuman tu dan request untuk replace fresh milk/susu lembu kepada susu oat atau susu almond.. telur ayam yang biasa tu pun saya elak.. dulu saya makan telur omega je.. pastu sekarang saya bertukar kepada telur selenium.. nak cari telur kenkori macam payah je.. selenium pun selenium la.. at least takde gatal2 tu..

Alhamdulillah, selepas 2 minggu saya pantang makan dan minum saya, gatal2 kulit dah makin hilang.. cuma tinggal parut sahaja.. selepas sebulan.. hilang terus gatal2 pada kulit saya.. of course, probiotics juga tak pernah tinggal.. jeng.. jeng.. jeng.. tetiba craving manis tu datang balik.. huwaaa.. rindunya nak makan roti dan minum air feveret saya.. hahahaha.. 

Dia punya mengidam makanan manis tu dah tak dapat nk dibendungkan lagi.. Akibatnya, saya pun berjaya la makan kek dan roti plus ice-blended machiato, spanish latte.. kudap-kudapan dia saya boleh pi bantai Coklat (Beryls) dan Nips (plastik merah).. hahaha.. ko rasa, gatal tu datang balik tak?? of course la datang balik... aduyai.. sabar je la hati.. waaa... sekarang saya dalam proses nak hilangkan gatal tu balik.. hmmm.. itu la, sapa suruh pi makan dan minum yang manis2.. kita ni dah manis, sepatutnya tak payah dah makan manis.. hahahaha.. [^o^]

Dah la orang kata, gula ni adalah makanan kepada microorganisms dalam badan kita yang akan menyebabkan gatal2 tu.. huwaaa.. sapa suruh langgar pantang.. sabar je la.. berat pun dah makin turun sebab kena pantang makan.. sebelum ni berat 75kg.. sekarang dah 64kg.. hmmm... memang best berat badan turun, tapi mood kita la.. emosi kita jadi tak best sebab tak dapat makan apa yang kita suka.. itu la.. orang dah cakap.. kadang benda yang kita suka tu, tak semestinya baik untuk kita.. dan benda yang kita tak suka tu yang sebenarnya baik untuk kita.. huhuhu... ku pasrah.. atas segalanya.. [T_T]

Selain dari jaga makan, saya pun start consume supplement dari Amway macam Lecitin-E, Cal Mag D Plus (sebab ada masalah takleh tidur), Bio C Plus (masalah jerawat), Salmon Omega Complex (masalah saraf) dan juga beberapa supplement dari Shaklee seperti Mixed Soy Protein (pengganti breakfast), Collagen Plus dan B-Complex Plus (umur dah tua, banyak penyakit). Boleh tahan juga la harga diorang nie.. huhuhu.. takpe la.. anggaplah ini sebagai salah satu bentuk ikhtiar je.. harap diangkat penyakit ini dengan izin Allah.. Aamiin.. 

Setakat ini dulu celoteh saya berkenaan kesederhanaan dalam pemakanan dan penjagaan pemakanan.. Kesan untuk setiap produk bergantung kepada badan masing2 nanti.. setiap orang, lain kesan dia tau.. mungkin untuk saya, takde nampak kesan sangat.. tapi untuk korang mungkin ada kesan dia.. so, jangan serik untuk mencuba beberapa jenis produk probiotics atau supplement.. (kena bagitau awal2, takut nanti kena bash.. hahaha.. peace no war!) [n_n]

Sehingga ketemu lagi.. Ja mata ne~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...